Paradise and back again..

6 december 2016 - Brisbane, Australië

Ik heb jullie achtergelaten in Darwin. De sunsetcruise was supergaaf. Even dacht ik dat we de zon door de vele wolken niet te zien zouden krijgen, maar het was erg mooi. Ik ben echt helemaal verliefd op al die mooie zonsondergangen die ik voorgeschoteld krijg. De volgende dag gingen we op de Kakadu/Litchfield tour. We waren met z'n achten (zeven meiden en een man) en het klikte gelijk! We hebben een supermooie tour gehad, waarvan we het merendeel hebben gezwommen in de meest prachtige wateren. Ik had in het begin mijn BH onder mijn badpak aangetrokken (vraag me niet waarom) en was dit natuurlijk vergeten bij het eerste aanzicht van water. Dat zorgde voor hilarische taferelen. De eerste nacht was echt zonder luxe. Kamperen in the middle of nowhere in een snikhete 'tent' en geen elektriciteit te bekennen. Wel een gezellig kampvuur met marshmellows en een didgeridoo. We zijn met de meiden ook verdwaald op de terugweg van de douche. De weg was ook zo donker en vol met enge padden. Natuurlijk die nacht geen oog dicht gedaan (met mij nog een paar ladies), dus de volgende dag kapot. De tweede dag stond weer in het teken van lekker zwemmen en 's avonds shithead spelen. De accommodatie was top, had alleen wat moeite met het in slaap vallen. Iemand kreeg kramp midden in de nacht en ik bood haar een zoute cracker aan. Dat heb ik de rest van de tour teruggekregen. Ze vonden het blijkbaar hilarisch :) De laatste dag hebben we ook nog een mega termietenhoop bekeken en toen zat de tour er alweer op. In de avond kwamen we nog wel bij elkaar om te eten bij Monsoon's, waar we Manyi tegenkwamen van de eerste tour (Great Ocean Road/ Grampians). Alhoewel het een maandagavond was, hebben we er (samen met wat Australische hunks uit het leger) toch een feestje van weten te bouwen, met een bargevecht in het midden. Het leek wel alsof ik in een film zat!! De volgende dag hadden we nog vrij voor de vlucht naar Cairns, dus we gingen lekker naar een laguna (die helaas vol zat met vissen, bah!). Daarna echt afscheid genomen van de meiden van de tour en de spullen gepakt voor Cairns.

Aangekomen in Cairns, waren Tamara, Mandy en ik in supershock. Trump had de verkiezingen gewonnen!! We gingen snel naar het hostel, want de volgende dag stond het Great Barrier Reef op het programma. Ik zat in een andere kamer dan Tamara, maar uiteindelijk konden we toch samen in een kamer slapen. Het Great Barrier Reef was echt heel mooi. Ik mocht niet duiken in verband met mijn oren en ik moet toegeven dat snorkelen niet mijn ding is. Ik heb heel lekker gezwommen in het open water :) Ik ben wel super verbrand, ondanks het veelvuldig insmeren. Achteraf zeiden ze dat ik me elk half uur had moeten insmeren (dat betekent continu smeren...) Gelukkig had ik mijn Aloe Vera creme nog, die ik van die Duitse meiden in Maleisië had gekregen. Die avond nog met Tamara naar een PeterPansfeest geweest, maar we bleven niet te lang (natuurlijk wel het gratis eten en drinken meegepikt), want de volgende dag stond de watervaltour op het programma. Onze tourguide Mike was supergrappig en we hebben een te gekke tour gehad. We begonnen bij Josephine Falls, een glijbaan. Het was heel lastig om de klim te maken (het was heel glad), maar een andere tourguide stond klaar om iedereen een handje te geven. Ik gleed natuurlijk uit, maar die guide bleef me vasthouden. Ik gilde van 'let me goooo' , maar hij liet me niet los en slingerde me op de rotsen. Het moet vast een hilarisch gezicht geweest zijn!! De volgende keren ging de klim wat eleganter hahaha. We zijn ook bij de Milla Milla Falls geweest, van de Herbal Essence reclame en natuurlijk van de clip van Peter André. Ik had geen zin in de haarflip (het was nogal druk), maar ik heb wel achter de waterval gezeten!! De laatste dag in Darwin stond in het teken van de laatste tour: Daintree Rainforest. Weer hadden we een te gekke gids (Stu) en een gave tour met mensen die we al eerder zijn tegengekomen. Stu was erop gebrand om ons alle goede dingen te laten zien, zoals krokodillen, cassowary's en een platypus. We hebben alles gezien, dus Stu was zeer tevreden. Ook hebben we biologisch zelfgemaakt ijs uit het regenwoud gegeten (jammie!).

De volgende ochtend namen we de bus naar Mission Beach. Tamara ging met de Greyhound, ik met Premier, dus we zouden niet tegelijk aankomen. In Mission Beach is niet zoveel te doen. De winkels zijn ook niet open op zondag. Drie keer raden op welke dag ik aankwam... Juist, een zondag. Ik had eigenlijk niets te eten en drinken bij me. Dat betekende duur water van het tankstation (water uit de kraan smaakt namelijk nog steeds naar zwembad) en 's avonds een pizza. Ik had Tim nog een bericht gestuurd wat we konden doen in Mission Beach. Het antwoord was een skydive en die had ik natuurlijk al gedaan. We konden met een boot naar een eiland om te snorkelen, maar Tamara en ik zagen meer in het lekker relaxen en lezen bij het zwembad. We zijn namelijk al op tour sinds Melbourne en ik moet zeggen dat ik er een beetje onrustig van werd. De tweede dag organiseerde het hostel een gezellige bbq, dus daar deden we graag aan mee. Na twee dagen weer in de bus en op naar Magnetic Island.

Island ja, dus we mochten lekker op een boot (ferry). Het ging er nogal wild aan toe! Op de boot een oude bekende uit Darwin gezien (Viola) en ook twee meiden ontmoet waarmee we een auto hebben gehuurd. Tamara en ik konden niet in dezelfde kamer worden geplaatst helaas. Ik kwam als laatste in de kamer, dus ik had het slechtste bed (boven en bij het raam zonder gordijnen). Ik bereidde me mentaal al voor op de nacht. De eerste dag de omgeving verkend en erachter gekomen dat de boodschappen loeiduur waren (tja een eiland he). Ook naar een zonsondergang gekeken (natuurlijk). De volgende dag stonden en het Koala Sanctuary en de autohuur op het programma, drukke dag dus. Het Koala Sanctuary was echt te gek, naast het knuffelen van een Koala (OMG!!!!) heb ik ook veel enge dieren vastgehouden die ik vorig jaar tijdens de spreekbeurt van Wout niet wilde vasthouden. Ik heb de foto's natuurlijk als eerste naar Wout (Hannelore) gestuurd!! Ik wilde alleen die enge slang niet vasthouden. Daarna werden we opgehaald en naar de auto gebracht. We hadden een 4WD gehuurd, zodat we ook op de verborgen plekken konden komen. Er konden alleen af en toe wat gaten in de weg zitten. Nou poeee dat was niet overdreven. Op de weg naar Radical Bay zitten er alleen maar gaten in de weg. Op de terugweg kwamen we vast te zitten in zo'n gat (lees 180 graden de andere kant op), maar we hadden een zeer kundige bestuurster! We hebben ook nog rockwallaby's gevoerd met wortels. We hadden een tip gekregen dat ze wortels veel lekkerder vinden dan het gemalen voedsel. Dat klopte als een bus! Er stonden mensen met dat standaard voedsel, maar zodra de wallaby's de wortels zagen werden ze wild haha (dat vonden die mensen iets minder leuk). Op het eind van de dag hadden we de knoop doorgehakt en zijn we snel naar West Point gereden voor een prachtige zonsondergang!! Het was een fantastische dag!

De volgende dag snel de spullen gepakt en met de ferry naar het vasteland getrokken voor de bus naar Airlie Beach. Voor de kenners: Whitsundays! De resterende tijd van de eerste dag hebben we wat door het stadje gelopen en weer 'goedkoop'  voedsel gehaald in Woolies. Onze boottrip stond namelijk voor de deur! We zaten op de boot Wings die ons naar vele prachtige plekken bracht. Er was een hele leuke groep mensen aan boord die, net zoals wij, erg van het meebleren met muziek hielden. De tweede dag was het erg heet en stond het meest mooie paradijs op het programma: Whitehaven Beach!! Het was gewoon zo ongelooflijk mooi dat het moeilijk te omschrijven is. Misschien krijg je een idee als je de foto's bekijkt. De laatste dag op de boot begon het wat te betrekken en te druppelen. Daarover mag niet worden geklaagd, aangezien regen hier erg gewild is. Ook na deze trip was er weer ruimte voor een afterparty. Van de 31 mensen op de boot, waren we slechts met zijn drieën. Dat betekende meer gratis drank voor ons (lees voor mij, want Tamara houdt niet van vodkamixjes)! De regen hield aan en ook de dag daarna stond in het teken van de regen. Daardoor hadden we een rustige dag. Ik heb nog wel een hagedis/gekko verjaagd met Sam en Chloe, mijn Engelse kamergenoten. Het ging er hilarisch aan toe, aangezien ik doodsbang voor die beesten ben. Ik was de oudste, dus ik moest het meest enge werk doen (weer een overwinning).. Het weer was de volgende dag weer beter, dus we besloten lekker even naar de laguna te gaan (erg mooi, check de foto), voordat ik de avond/nachtbus naar Agnes Water moest pakken.

De bus was te laat, waardoor ik pas om half vier 's nachts bij het hostel aankwam met twee Zweedse meiden. We werden in een tijdelijke kamer geplaatst. Die was niet zo best, dus rond half acht besloot ik me officieel in te checken in de juiste kamer. Dat was een paradijs in vergelijking met de eerste kamer. Die dag kwam Tamara ook aan en zijn we het stadje wat gaan verkennen en gingen we naar de kangoeroe-opvang. Dat was zo'n geweldige ervaring in vergelijking met de eerste opvang waar ik ben geweest. Er waren zo'n honderd kangoeroes die op het land rondhuppen. De eigenaar was zeer gepassioneerd en kon alle kangoeroes uit elkaar halen. Ook had hij boeiende dingen te vertellen over dat de Australische overheid de enige overheid ter wereld is die de 'native animals' uitroeit. Kangoeroes worden bij bosjes gedood, omdat ze de vleesindustrie (lees de koeien) in de weg zitten. Uiteindelijk gaat het allemaal om het geld. Er wordt altijd gezegd dat er meer kangoeroes dan inwoners zijn in Australië, nou niet voor lang meer. Terug bij het hostel ons ingeschreven voor de avondmaaltijden. 5 Dollar voor een gezonde maaltijd, daar werden we erg blij van! De laatste dag alweer in Agnes Water begonnen we met een morning dip in de prachtige oceaan. Daarna maakten we ons op voor Scooteroo. Dat is een scootertocht (maar het lijken stoere motoren) door Agnes Water en 1770. Aangezien ik geen rijbewijs heb, mocht ik niet rijden. Wel de coole foto's gemaakt en de tocht vanuit het volgende busje bekeken. Die nacht moest ik terug naar de bus. Het is een pickup in een of ander weiland en in het donker was dat best wel spannend. De bus bracht me naar Rainbow Beach. In de bus niet kunnen slapen helaas, wel een oorbel verloren :( Die eerste dag was ik zo moe, dat ik eigenlijk niks heb gedaan. De volgende dag hadden we een briefing voor Fraser Island. Er zouden wel 65 mensen meegaan met deze tour (slik). We werden tijdens het dagprogramma gelukkig in tweeen gesplitst. Fraser Island is ook een echt paradijsje! Ik zat in de leading car met twee Duitsers, drie Denen en de prettig gestoorde gids Mozza. We moesten meebleren met keiharde muziek en aangezien ik voorin zat kon ik daar niet onderuit (niet dat ik dat jammer vond). De eerste dag vooral veel rondgereden, voornamelijk in het regenwoud en naar Lake Mckenzie geweest. Dat is bijna net zo mooi als Whitehaven Beach.. 's Avonds wat interessante kaartspelletjes gespeeld (onder andere Ring of Fire en Ace of Hearts) en daarna geslapen op de grond in een tent, zonder kussen. Tja dat slapen blijft zo een probleem voor me.. De tweede dag zijn we naar Eli Creek geweest. Een heerlijk koud beekje, waar je goed wakker van wordt en waar je kunt drijven. Daarna de Champagne Pools, het wrak en Indian Head aangedaan. We zaten nu niet meer in de eerste auto, wat inhield dat een Duitser en een Deen gingen rijden. Beiden zeer bekwaam, al probeerden ze elkaar wel af te troeven. 's Avonds weer de bekende spellen gespeeld en iedereen was ook helemaal leip van mijn moeder (Stacey's mom...) Iedereen was helemaal into 'goon' , een goedkope soort wijn. Ik moest er ook aan geloven, wat resulteerde in een paar goede uurtjes slaap. De volgende ochtend moesten we langzamerhand weer terug naar het vasteland. We gingen eerst langs Eli Creek, voor de bekende verfrissing, om daarna Lake Wabby te bezoeken. Dat is een meer waar de visjes je dode huid eten, gratis en voor niks. Vlak voor dat leuke meer waren er enkele zandduinen. De weg ernaartoe was omhoog en heet en duurde (voor mij) zo'n drie kwartier. Ik had totaal geen energie en ging echt dood, helemaal op de zandduinen met m'n hikeschoenen.. De terugweg was zowaar nog dramatischer (nog minder energie), maar gelukkiger was er een aardige Nederlander die elke vijf meter omkeek of ik er nog liep :) Daarna gingen we terug naar het hostel waar ik na drie dagen eindelijk kon douchen. Op het eiland moest je betalen.. twee dollar voor drie minuten.. Dat heb ik natuurlijk niet gedaan. Die avond met een stel nog gezellig gegeten in de sportsbar. Ik ging wel op tijd naar bed, want ik had weer een vroege bus naar Noosa.

Noosa is de laatste plaats waar Tamara en ik samen waren. In Rainbow Beach was er een straatje met een hele dure supermarkt, dus we waren blij dat Noosa veel winkels had. We moesten alleen wel een heuvel beklimmen om daar te komen. Dat betekende weer dat ik langzaam zou bezwijken. Het was namelijk bloedheet en ik probeerde zoveel mogelijk voedsel in te slaan (zwaar!!). Helaas heb ik de heuvel uiteindelijk drie keer beklommen. De tweede dag ben ik samen met een Belgische naar het National Park geweest, aangezien Tamara een tour door de Everglades had. Ik was te laat met boeken en heb die tour niet kunnen doen. Het National Park was echt supermooi (net zoals al het andere dat ik hier doe, sorry!). We hebben de populaire Coastal Walk gedaan, maar daarna nog twee andere walks waar niet veel mensen waren. Lekker rustig dus! Helaas geen dolfijnen, koala's of andere coole dieren gezien, maar de natuur was goed genoeg :) Die avond was mijn laatste avond met Tamara. We hebben gekookt en daarna naar de band geluisterd die in het hostel speelde. De volgende ochtend met Tamara doorgebracht. We hebben wat door het stadje geslenterd en zijn naar het strand geweest, waar Tamara zowaar haar telefoon verloor in het zand. Na veel graven gelukkig gevonden.. Daarna was het tijd om echt afscheid te nemen. Natuurlijk een traantje gelaten. We hebben uiteindelijk een maand samen doorgebracht en dan ga je je toch hechten aan iemand. Ik hoop haar in Nieuw-Zeeland nog te zien, want ze is echt een vriendin geworden :) Die avond ging ik vroeg naar bed, want de volgende ochtend zou ik de bus naar Brisbane nemen. Tegen enen was er echter zo'n lawaai op de gang. Twee Engelse jongens (best mates) probeerden elkaar af te maken. Er stonden al veel mensen bij dus ik ging maar even naar de wc. Toen ik terugkwam stond een van de twee nog te flippen in de gang, dus daar heb ik nog mee staan praten. Hij was echt helemaal heen. Daarna was het te warm om nog in slaap te vallen.

De eerste dag in Brisbane was ik zo gesloopt, dat ik voor het eerst overdag heb geslapen. Ik moest ook met al m'n tassen tien minuten naar het hostel lopen. Ik ging echt dood (ben door mijn rug gegaan). Een Duits meisje, Jule, (met wie ik ook op de kamer sliep) wachtte elke keer geduldig met haar rolkoffertje. 's Avonds heb ik me zowat opgedrongen aan m'n twee Duitstalige kamergenoten die ergens gingen eten. Janna en Camille zijn twee superlieve meiden met wie ik de volgende dag door Brisbane ben gelopen. We hebben ook de gratis boot genomen en zijn naar een vet gave subtropische tuin geweest. Daarna vlogen ze naar Cairns, maar ik ga ze weer zien in Sydney!! Die avond gekookt en gegeten met Jule en nog op het dakterras geweest voor het mooie uitzicht. De volgende dag (vandaag) heb ik met Jule en Marvin (van Fraser Island) en onze nieuwe kamergenote Wanja (ook Duits) de South Bank verkend. Daarna zijn we in GOMA (Gallery of Modern Arts) geweest. Gaaf om te zien en super dat het gratis is. Ik zou mijn klas daar zo mee naar toeslepen en ze zouden zich niet vervelen. Na de lunch ben ik in mijn eentje naar Mount Coot-tha lookout geweest (half uur met de bus). Wow wat een gaaf uitzicht!! Daar lekker een tijdje zitten staren en toen de bus weer terug naar de stad genomen. Het was ook geinig om de suburbs van Brisbane te zien. Leuke plek om te wonen. Terug in de stad was het een waar gekkenhuis, Coldplay treedt namelijk op. Op het moment dat ik dit schrijf, lopen er hordes mensen langs, op weg naar het concert. Misschien kan ik er wel wat van horen op het dakterras straks. Morgenvroeg heb ik de bus naar Surfer's Paradise (Goldcoast). Ik ben benieuwd of ik het ga redden met al mijn tassen hahahaha.

Australië is een paradijs voor me! Ik geniet zo intens en ontmoet zoveel leuke mensen (oke, het merendeel is Duits, maar toch). Ik ben gewoon heel gelukkig, ondanks dat het leven uit een tas me af en toe zwaar valt (letterlijk en figuurlijk). Ik type niet zo vaak een blog, maar de foto's bewerk ik regelmatig. Houd dit dus goed in de gaten. Ik wil mijn paradijs graag met jullie delen!

Heel veel liefs uit het bloedhete Australië! X

1. Hannelore:
    6 december 2016
    Ja Stees dat is toch heel jammer dat je je blog niet zo veel bijwerkt als je foto's! Zit al de hele dag op jouw bericht! Ben ik aan het lezen, wordt er aangebeld dus telefoon weer weg. Weer tijd dus ik begin weer met lezen, gaat de telefoon envervokgens moet ik weer weg. En nu is het middag en heb ik eindelijk je bericht afgelezen en herkende veel in je verhaal omdat ik regelmatig je foto's bekijk! Wat een geweldige reis! Tjee en wat een mooi verslag weer! Fijn dat je zo geniet. En misschien moet je toch echt op zoek naar die leuke Australiër! Kan je daar blijven! En komen wij je een keertje opzoeken! Nou wijfie, hou vol! Er komt vast nog veel meer moois op je pad! X Hannelore
  2. Les:
    6 december 2016
    Wat een heerlijk gedetailleerd Stacey verhaal weer! Hoop dat Chili net zo leuk wordt! Nog 10 weken!! ;) xx
  3. Evelyn:
    6 december 2016
    Heerlijk om je verhalen te lezen. Mis je maar ben zo blij voor je xx
  4. Joane:
    6 december 2016
    Blij dat je helemaal je draai hebt gevonden! Gaaf hoor al je ervaringen. Cheers xx
  5. Antoinette:
    11 december 2016
    Lieve Stacey,
    Wat was het weer leuk om je verhaal te lezen!! Je vertelt op zo'n leuke manier.......Het is zo fijn om te lezen dat je het zo enorm naar je zin hebt!
    Blijf lekker genieten, het is je gegund.
    Dikke knuffel, Antoinette
  6. Frank en Anne Marieke:
    12 december 2016
    Hoi Stacey,

Geweldig allemaal. Fantastisch dat je er zo van geniet. Gr. Frank en Anne Marieke